fredag 20 juli 2012

Viveca Sten - I natt är du död

Fjärde boken i serien om Sandhamn, välskrivna kriminalromaner av Viveca Sten. Det är ganska länge sedan jag läste de tre första böckerna ('I de lugnaste vatten', 'I den innersta kretsen' och 'I grunden utan skuld') men jag har ändå inga problem att komma ihåg Stens personer och deras relationer. När jag börjar läsa 'I natt är du död' minns jag direkt vänskapen mellan kriminalinspektör Thomas Andreasson och juristen Nora Linde, jag minns också deras respektive hemförhållanden som i berättelsen spelar stor roll. Det är en mycket spännande kriminalroman jag precis har läst - allt visar sig leda tillbaka till en militärbas på Korsö, till en grupp soldater som utbildades där i slutet av 70-talet. Man spekulerar och undrar över samband hela vägen fram till bokens upplösning. Detta är en riktig bladvändare, och jag kunde inte lägga den ifrån mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar