fredag 5 april 2013

Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken

Jag missade serien när den gick på tv, eller rättare sagt - jag missade första avsnittet och tänkte sedan att jag ville läsa böckerna innan jag såg filmerna. Dessvärre var det lång väntetid på bibblan (vad sägs om dryga 300 i kö före mig?) + att programmen bara var tillgängliga på SVTplay i 30 dagar. Men vid senaste biblioteksbesöket stod den bara där och det var fritt fram för mig att låna. "Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken" Jonas Gardell. Och nu har jag läst ut den. Två kvällar tog det. En fantastisk bok, en bok som berör men som emellanåt - på något konstigt sätt - också roar. Mycket Gardellig, man kan höra hans röst när man läser. Han visar tydligt sin ilska och sorg i berättelsen, men där finns också kärlek och värme. Jag grät inte som jag hört att många andra gjort när de läst den här boken, men jag höll andan. En viktig bok om ett 80-tal som stundtals känns som 1800-tal. Det är bara 30 år sedan, men det är faktiskt ganska svårt att tro...

Läs den här boken. Gör det. Jag står nu i kö på bok nummer två, och till hösten kommer trilogins avslutande del ut. Det ser jag fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar