måndag 21 maj 2012

Ann Rosmans Marstrand

Jag har precis läst ut Ann Rosmans tredje bok om Marstrand, 'Porto Francos väktare'. Den första 'Fyrmästarens dotter' läste jag för ett par år sedan, och då tänkte jag 'Läckberg-wanna-be'. Men för ett tag sedan ramlade jag på bok nummer två på biblioteket - 'Själakistan' - och när jag läste den blev jag glatt överraskad. Det var mycket bättre än Läckberg!

Nu skulle det ju egentligen inte handla om båda dessa författare, tanken var att jag skulle skriva om Ann Rosman - inte jämföra henne med Läckberg. Men det är väldigt svårt att låta bli. Likheterna är flera och det går inte att bortse från: 1) Västkusten Marstrand - Fjällbacka 2) kvinnliga huvudpersoner i det ena fallet polis - i det andra polishustru 3) deckardrottningar Rosman relativt ny och okänd - Läckberg etablerad 4) historiska inslag liknande varandra men med kvalitetsskillnad.

Rosman känns lite fräschare än Läckberg... kanske är det så att etablerad inte automatiskt betyder bättre. Mer pengar på banken, ja alldeles säkert. Min känsla är att Läckbergs tidiga böcker var bättre än de hon skrivit de senaste åren. Rosman däremot, hennes böcker har blivit bättre och bättre.


Historia vävs samman med nutid på ett sätt som tilltalar mig. Konflikter från förr liknar i mycket konflikter av idag - relationer och familjer i kris. 'Porto Francos väktare' är en välskriven och lättläst deckare med en intressant historisk touch. Parallella berättelser som strålar samman och till slut får en förklaring.

'Mercurium' heter nästa bok av Ann Rosman. Den ska komma ut nu i juni. Det är nog bäst att jag i god tid reserverar den på biblioteket. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar