onsdag 30 maj 2012

David Nicholls

För ungefär ett år sedan läste jag 'En dag' av David Nicholls - en härlig, rolig och fin bok. Jag älskade den! Och jag blev inte särskilt förvånad när jag hörde att det var Nicholls som hade skrivit manuset till 'Kalla fötter', ni vet den där brittiska serien som gick på tv för ett gäng år sedan. 'En dag' handlar om Emma och Dexter, deras liv och deras vänskap. Ett annorlunda berättargrepp är att man som läsare får titta till dem samma datum varje år, varannan gång via Emma och varannan via Dexter. 15 juli, deras "årsdag". De lever sina olika liv men finns på något sätt ändå alltid frånvarande närvarande i den andres tillvaro. En underbar bok.

Nu är jag mitt uppe i 'På vinst och förlust' av samma författare, den är skriven 2003 - jag tänker mig att det blir någon gång mitt emellan 'Kalla fötter' och 'En dag'. Och utan att känna efter alltför mycket så förstår jag att det var den senare boken som blev Nicholls genombrott och inte den här... Det handlar om en ung kille som börjar läsa vid universitetet, Brian 19 år. På väg att bli vuxen, och omgiven av alla de delikata problem och våndor som medföljer denna tid i livet.

Att läsa David Nicholls är lite grann som att ana både Helen Fielding och Nick Hornby bakom nästa sida. 'En dag' håller absolut samma klass, 'På vinst och förlust'... nja jag vet inte riktigt. Men jag vill absolut veta hur det går för Brian, får han sin Alice till slut tro...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar