torsdag 12 juli 2012

Seth Grahame-Smith - Abraham Lincoln Vampire Hunter

OK, dags för ett lite lagom oseriöst boktips. Om det finns nån mer än jag som faktiskt tycker att det här med vampyrer/ zombies/ häxor/ what have you är tämligen underhållande, som läste ALLA Harry Potter-böckerna och faktiskt tyckte det var roligt, läste (men kanske lite rynkade på näsan över) Twilight-serien och som andäktigt både sett och läst Bram Stokers Dracula, DÅ! Då tror jag att det här är nåt för dig.

Boken är som en slipstream, alltså en sann berättelse över den faktiska personen Abraham Lincolns liv, men invävt i tanken att han på sin lediga tid var en vampyrjägare av rang. Inknutet i detta är hans senare presidentskap, vägen dit (såklart kantad av diverse vampyrer som behöver en påle i hjärtat), och hur allt det här Helt Logiskt hänger ihop med amerikanska inbördeskriget. Om jag låter dryg, så är det inte meningen - jag var uppriktigt underhållen av den här boken, och det är en snyggt ihopflätad story på alla sätt. Och ger mersmak att wikipedia skiten ur Lincoln, Inbördeskriget, Emancipationen och så vidare. Spännande läsning, minst sagt.

Nu är jag längtar jag mycket till filmen med samma namn som kommer på bio i augusti....!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar