söndag 7 oktober 2012

Dorothy Koomson

Det finns många sorters favoritförfattare. Författare som av olika anledningar fått en särskild plats i ens hjärta - eller hjärna.

Dorothy Koomson är en av mina absoluta favoriter. Helt klart en författare som slagit sig in på Mallas topp-tio. 'My Best Friend's Girl' var den första av hennes böcker som jag läste. Jag minns inte hur jag hittade den, men efter bara ett par sidor var jag fast. Och där satt jag med kinderna våta av tårar. Hon skriver om relationer och händelser i en vardag där allt ställs på ända. Hon skriver om sånt som bara händer "andra", inte mig. Hon skriver på ett sätt som får mig att hålla hårdare i mina nära och kära, att ibland oroa mig lite mer (kanske för mycket) - men framför allt får hennes böcker mig att känna extra tacksamhet för allt det underbara jag har.

Nu har jag precis läst hennes senaste roman 'The Rose Petal Beach', och den var lika bra som de tidigare. Jag föredrar att läsa hennes böcker på engelska även om flera av dem finns på svenska. Man får ju vänta så väldigt länge när det kommer en ny bok om man också ska vänta på att den översätts. Och så inbillar jag mig att det försvinner en del kvalitet i översättningen...

Jag tycker såklart att ni ska läsa alla Koomsons böcker, men om ni bara ska läsa en så föreslår jag att ni väljer just 'My Best Friend's Girl'. Ni har så bra läsning framför er. Lyckliga ni.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar