torsdag 30 augusti 2012

Hungerspelen

Med tanke på hypen runt Suzanne Collins trilogi så var jag ju bara tvungen att läsa den. Del 1 & 2 har jag hunnit med i sommar, 'Hungerspelen' och 'Fatta eld'. Jag gillar egentligen inte fantasy eller science fiction, men det här är lättlästa böcker och faktiskt både spännande och roligt att läsa. Annorlunda. Och absolut att jag ska läsa den tredje delen - jag måste ju få veta hur det går!

Själva grejen Hungerspelen är en direktsänd kamp på liv och död. Varje åt lottas deltagare fram från de olika distrikten, och spelet går helt enkelt ut på att vara den som står kvar som ensam överlevande = segrare. Reglerna är ungefär "döda eller bli dödad". Spelplanen ändras från år till år, endast fantasin sätter gränser. Och samtidigt som det talas om misär i många distrikt så finns det ingen hejd på lyxen i huvudstaden. Huvudpersonen Katniss, en ung egensinnig tjej, blir genom sitt agerande i Hungerspelen mot sin vilja en symbol för det uppror som spirar bland folket i distrikten.

Känslan när jag läser Collins böcker är ungefär densamma som när jag läste Stephanie Meyer, ingen fantastisk läsupplevelse men jag tycker om det! Det är enkelt och väldigt underhållande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar