söndag 2 september 2012

Aidan Chambers - This is All

Nu läser jag en sån där konstig igen. Konstig och omtumlande och alldeles fantastisk. Jag råkade gå förbi den här på biblioteket på Young Adult-hyllan, och föll för titeln. Och inte heller blev jag besviken när jag började läsa. Den snart 20-åriga och höggravida Cordelia skriver om sitt sextonåriga jag i en samling ögonblick, berättelser och tankar i vad hon tänker ska bli en present till dottern hon snart kommer att föda. Jag har bara läst ca 60 sidor än, men hon har redan hunnit recitera (och parafrasera) Shakespeare fyra gånger, varit underbart oresonlig, velig, tvärarg, osäker, och modig - sådär som bara en sextonårig tjej kan vara. Det bådar gott. Det ska bli spännande att se om Chambers kan hålla igång tempot i alla 800 sidorna, men än så länge är det riktigt, riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar