måndag 17 september 2012

Jo Nesbø - Gengångare

Får en författare göra vad som helst mot eller med sina litterära figurer? Finns det inte några oskrivna regler eller ramar som bestämmer över sånt som absolut inte får hända? Alltså, jag bara undrar. Jag bara undrar.

Jag har nyligen läst 'Gengångare' av Jo Nesbø - vilken bra bok. Nesbø är verkligen grym! Och Harry Hole... en underbar, tvivelaktig hjälte. Harry är tillbaka i Oslo efter att ha tillbringat flera år utomlands, tillbaka för att ta reda på om Oleg verkligen kan vara skyldig till det mord han sitter anhållen för. Personligt engagerad ramlar han allt djupare in i droghandel och korruption. Nesbø berättar med ett driv som gör att jag omöjligt kunde lägga boken åt sidan.
 
 
På tal om Nesbø, igår morse när jag var ute och promenerade så lyssnade jag på hans P1-sommarprat från juni i år. Inte nog med att han skriver bra - han pratar bra också, mycket behaglig och rolig att lyssna på. Och så skriver han musik, nästa grej blir att lyssna lite på Diderre.
 
Men jag undrar igen, borde det inte finnas regler? Jag menar - vad som helst kan ju hända. Och gör det också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar