söndag 9 september 2012

svensk spänning

De senaste åren har jag läst en hel del svenska författare, och då främst de som skriver deckare och spänningsromaner... Visst har det väl ramlat igenom en och annan "vanlig" roman också, men man skulle nog kunna säga att jag har snöat in på svensk spänning. En bred genre som såklart innehåller varierande kvalitet. Jag är dock ganska lättflörtad och gillar det mesta jag läser. Och när det gäller just spänning så vill jag ha underhållning för stunden, tillfällig flykt till en värld så långt från min egen vardag som möjligt. Då är den litterära nivån är inte lika viktig. Men självklart, det kan ju inte vara hur tunt som helst - då tröttnar även jag. (I mitt tycke finns det nog en och annan "deckardrottning" som gjort sitt inom genren och borde gå vidare, jobba mot nya mål liksom. Men så kan jag ju också välja att inte läsa just dessa böcker. Inga namn...)

Senast läst är 'Paradisoffer' av Kristina Ohlsson, bok nummer fyra om Fredrika Bergman. Ett svenskt flygkapningsdrama med touch av terrorism. Polis, regering och Säpo - alla höjdare är med och rör runt i soppan. Men det är bra, jag gillar Ohlsson och hennes särskilda känsla för udda situationer. Men kanske att jag var mer imponerad av hennes fantasifulla och komplicerade intriger i de tre första böckerna...

Annars, om jag kollar in högen av läst svensk spänning så hittar jag såklart favoriterna Mons Kallentoft, Eriksson & Axlander-Sundquist och Carin Gerhardsen. Men också Lars Kepler och Arne Dahl. Buthler/Öhrlund och Grebe/Träff. Elias Palm. Johan Theorin. Listan är hur lång som helst och ni kan ju bara tänka er höjden på högen... Underbara härlig författare - och såå mycket skön verklighetsflykt. :) I like svensk spänning!

1 kommentar:

  1. Roslund & Hellström!
    Deras "Tre sekunder" är fantastiskt bra. "Två soldater" som kom i våras hde jag stora förväntningar på..men den var inte lika bra som den först nämda.

    Kram

    SvaraRadera